Nieuw logo Broeders van Liefde
Hoera! Hieronder ontdek je het nieuwe logo van de organisatie Broeders van Liefde. De komende week wordt het overal aangepast en vanaf 1 oktober ook officieel gebruikt in een nieuwe huisstijl.
Maar jullie krijgen alvast de primeur!
Het nieuwe logo is er niet zomaar gekomen. Al maken marketeers zich sterk dat een logo maar een kort leven beschoren is, toch hebben wij er goed over nagedacht en hopen we dat het nog lang symbool kan staan voor het werk dat de 15000 collega’s elke dag leveren. Een heel traject is bewandeld en een pak medewerkers zijn bevraagd.
Uit een onafhankelijk marktonderzoek is gebleken dat Broeders van Liefde veeleer een slapend merk is, met geen spontane naamsbekendheid, maar wel een zeer grote geholpen naamsbekendheid. Een mogelijke aandachtspunt is het traditioneel karakter waar mensen ons mee associëren. De associaties rond menselijkheid, zorg, zorgzaamheid, etc. zitten wel goed. In Vlaanderen zijn we vooral gekend van onderwijs, terwijl we eigenlijk dachten dat men ons in de eerste plaats associeerde met geestelijke gezondheidszorg.
Daarom besliste de raad van bestuur om een nieuw logo te laten ontwikkelen, waarmee we ons in de toekomst correcter kunnen profileren. Een logo moet immers passen bij wie we zijn. Daarmee bedoelen we: aansluiten bij de missie, tonen uit welke traditie we voortspruiten en duidelijkheid bieden over onze activiteiten.
Een doorslaggevend argument daarin was de vernieuwde missie. Dus zochten we een nieuw logo dat vooral aansluiting vindt bij die missie, onze engagementen uitbeeldt en toont in welke grondstroom we meedrijven.
Logobeeld: in het logobeeld zien we volgende elementen, gelinkt aan woorden uit de missie:
- Mensen – Vuur, focus en passie
- In beweging – dynamisch en creatief
- Geïnspireerd – Hoofd in de wolken
- Verbonden – In dialoog en vertrouwen
- Dag na dag, telkens weer – Voeten op de grond
- Er samen voor gaan – Inzicht, expertise en passie
- Geloof, hoop en liefde – Drijfveren en veerkracht
- In het spoor van velen – Bewogen in beweging
Kleuren: We kiezen ervoor om geen grote breuk te maken met de gekende huisstijl. Het nieuwe logo is opgebouwd in het oranje en blauw dat we nu ook al als ondersteunende kleur gebruiken. Het groen, bruin, rood en beige zullen verder als ondersteunende kleuren gebruikt worden.
Baseline: Een baseline kan zinvol zijn om te begrijpen in welke sector een organisatie actief is of wat de waarden zijn die de organisatie belangrijk vindt. We kiezen ervoor om ons niet aan een baseline vast te pinnen, maar om verschillende alternatieven te gebruiken, naargelang de doelgroep, situatie, insteek.
- Voor externe communicatie zal echter vooral de baseline ‘onderwijs en zorg’ gebruikt worden. We stelden in het marktonderzoek immers vast dat externen niet weten in welke sector(en) ze ons moeten situeren.
- Maar evengoed kan daar de kernzin van de missie staan, de sector van waaruit de communicatie vertrekt, etc.
De verschillende bestanden met het nieuwe logo kan je terugvinden in de groep ‘logo’s en huisstijl’ op het intern communicatieplatform Bertijn of – als je geen toegang hebt tot die groep – opvragen bij de dienst communicatie, via dienst.communicatie.broedersvanliefde@broedersvanliefde.be. Rond het gebruik van het logo (op website, briefpapier, folders, banners, persberichten,…) worden eerstdaags nog wat afspraken bezorgd aan de directie van jouw school of voorziening.
Tot en met 27 oktober kan je de bestanden downloaden via deze linken:
Voor drukwerk:
Voor online- en digitale toepassingen:
In jpg en pdf:
Hieronder alvast de bestanden die voor digitale toepassingen bruikbaar zijn: